Betono Kvartalas district re-development proposal

Type: Territory re-development proposal

Status: On-going

Area: territory -18 ha, building area - 310000 m²

Year: 2021-ongoing

Location: Vilkpedė, Vilnius, Lithuania

-
Team: Andrė Baldišiūtė, Sabina Grincevičiūtė, Gilma Teodora Gylytė, Algimantas Neniškis, Kasparas Žiliukas, Ieva Marija Malinauskaitė, Danielė Ąžuolaitė, Vytenis Stasiūnas, Kotryna Urbonaitė, Olha Pietunova

-

Photos: DO ARCHITECTS & various authors


LT

Vilkpėdė, kadaise buvusi intensyvios pramonės rajonu, šiandien ruošiasi savo renesansui. Pagal Vilniaus Bendrojo plano (2021) sprendinius, Vilkpėdės teritorija tampa perspektyvinė plėtros zona. Vieta yra strategiškai potencialiausia Vilniaus miesto plėtros teritorija, turinti visą miesto infrastruktūrą bei pakankamai arti svarbių miesto taškų. Neries, Vingio parko ir kitų žalių plotų apsupta Vilkpėdė turi visus šansus tapti išskirtiniu rajonu, išlaikant jau esamą istorinį ir kultūrinį paveldą.

KODĖL “BETONO KVARTALAS”?

Vilkpėdė pradėjo formuotis apie 1950m. ir vėliau tapo pagrindiniu pramoniniu-gamybiniu Vilniaus miesto rajonu. Rajonas pradėtas statyti pokario metu nuo elektrinės, vėliau formuojami atskiri gamybiniai kvartalai-teritorijos pvz.: Betono kvartalas (Vilniaus gelžbetoninių konstrukcijų gamykla), Vilniaus Baldų teritorija ir pan. Į Vilkpėdės kvartalą nutiesti bėgiai, kuriais į elektrinę buvo transportuojama anglis jai kūrenti, vėliau buvo išplėtoti kiekviename iš kvartalų atskirai ir naudojami vidaus poreikiams. Taip susidarė įdomi kvartinio perimetrinio užstatymo teritorija su industrine architektūra. Šiandien bėgiai yra beveik nebenaudojami, daugelis gamyklų optimizavosi ir išsikėlė arba tą planuoja daryti artimiausiu metu. Todėl susidaro galimybės formuoti rajoną, kurio teritorijos turėtų bendrą viziją, o ne būtų atskiri pavieniai pastatai.

DO ARCHITECTS paruošėme 120 puslapių galimybių studiją apie tai, kaip galima kitomis akimis pamatyti šios teritorijos potencialą ir ją visiems pateikėme atvirai savo internetiniame puslapyje. Ši dovana yra skirta tiek vystytojams, tiek miestiečiams, tiek dabar dirbantiems Vilkpėdėje. Mes siūlome išlaikyti industrinį identitetą, ne griauti, o pernaudoti esamus statinius. Vizijoje siūlome pradėti nuo mažų žingsnių humanizuojant erdves augalais, kuriant mažas gatveles tiek žmogui, tiek automobiliui, atnaujinti pastatus paprastomis ir prieinamomis priemonėmis. Taip pat apimame ir stipresnius pokyčius kaip individualių pastatų konversija (kaip pavyzdį pateikiame Betono Fabriko pastatą) iki naujų pastatų statymo siekiant užbaigti pradėtą perimetrinį kvartalų užstatymą bei tankinti teritoriją. Pasitelkiame daugelio kitų šalių pavyzdžius, taip pat rodome ir sukauptą savo patirtį projektuojant ir sprendžiant panašią problematiką Lietuvoje.

 

Betono kvartalo vizualizacija iš Savanorių pr.

Betono Kvartalo esama situacija ir galimybės

Nenaudojami Betono Kvartalo siloso bokštai. Pakeitus jų funkciją, teritorijoje atgimtų išskirtinis objektas, kuris patrauktų žmones vykti į Vilkpėdę

Analogas: Stéphane Beel Architects / Winjegem, Belgium Siloso bokštai pritaikyti gyvanamajai ir biurų paskirčiai

Betono kvartalo industriniai objektai kurtų išskirtines gatves. Vystant teritoriją galima panaudoti esamas konstrukcijas ir gatvelių struktūrą, ją papildant.

Analogas: Latz + Partner / Turin, Italija Meno ir lauko galerijos buvusioje pramonės atliekų (dabar miesto parko) teritorijoje

Bėgių parkas: Visoje Vilkpedės teritorijoje jau egzistuojantys bėgiai jungia dvi Savanorių g. puses. Jie jau šiandieną yra naudojami žmonių ir kuria išskirtinę aplinką.

Analogas: Atelier Loidl / Gleisdreieck Ostpark, Berlinas, Vokietija

Šiuo metu nenaudojamas plačias pernaudojimo galimybes turintis buvęs betono maišymo cechas. Rekonstravus pastatą, jis galėtų tapti ikonišku aukštuminiu teritorijos ir miesto akcentu.

Analogas: VMX Architects / ‘Haasje Over Apartments’, Eindhovenas, Nyderlandai. Buvusi “Philips” gamykla pritaikyta gyvenamajai paskirčiai

Esamos bėgių linijos prie pastatų, kurias galima transformuoti į parkus su dviračių, pėsčiųjų takais ir želdynais.

Analogas: Gaeta-Springall arquitectos / Parque Lineal Ferrocarril de Cuernavaca (Cuernavaca geležinkelio linijinis parkas)

Esama plati Savanorių prospekto gatvių struktūra yra lengvai pritaikoma dviračių ir pėsčiųjų gatvių sukūrimui ir vystymui.

Analogas: Frederiksberg Allé / Kopenhaga, Danija Sutvarkyta, apželdinta erdvė ir suorganizuoti pėsčiųjų, dviračių judėjimo srautai.