Urmas: The largest Lithuanian market re-birth in Kaunas

Type: Urban re-development vision

Status: Complete

Area: 15 ha

Year: 2021

Location: Kaunas, Lithuania

-
Team: Gilma Teodora Gylytė, Andrė Baldišiūtė, Sabina Grincevičiūtė, Algimantas Neniškis, Gerda Nevulytė, Deimjanas Gološčiapovas, Vilius Jagminas, Rokas Jonušas, Martynas Lingė


ENG

The urban renewal vision of the shopping district “Urmas” is a comprehensive renewal project of the 15ha territory, which forms a unified environment and improves the physical and social condition of the territory. Center of project is pedestrian-friendly environment and public spaces, therefore a lot of public spaces are created (squares, squares, arcades), the circular structure of streets is highlighted, pedestrian paths, crossings, side parking, trees and greenery are planned.

“Urmas” the largest marketplace in Kaunas was established in 1992. Located on the site of a former warehouse-type goods base. In Soviet times, it was a market area complex known for its a deficit commodities. Today, the retail space is more than 70 thousand square meters, there are more than 2,000 stores, retail, and wholesale trade.

In the project, the territory is renewed in stages and becomes more attractive to the modern visitors. The aim of the renewal is to attract people to the area to spend their leisure time as well as to create multifunctionality, to use the large commercial areas more efficiently, all while preserving the existing structures, the unique sense and stories of the place.


LT

Prekybos miestelio “Urmas” urbanistinė atnaujinimo vizija yra 15ha teritorijos visapusiško atnaujinimo projektas, kuriame formuojama vieninga aplinka, gerinama fizinė ir socialinė teritorijos būklė. Projektuojamoje teritorijoje svarbiausia – žmogus, todėl kuriama daug viešųjų erdvių (skverai, aikštės, pasažai), išryškinama žiedinė gatvių struktūra, numatomi pėsčiųjų takai, perėjos, šoninis parkavimas, medžiai ir želdynai.

„Urmas“ – didžiausia Kauno prekyvietė, 1992 m. įsikūrusi buvusios sandėlių tipo prekių bazės vietoje. Sovietmečiu tai buvo prekybos sandėlių kompleksas, garsėjęs kaip deficitinių prekių zona. Prekybos miestelis išlikęs kaip vieta, kuri buvo viena iš kelių pagrindinių lietuviško verslo židinių. Šiandien prekybinis plotas – daugiau kaip 70 tūkstančių kvadratinių metrų, veikia daugiau nei 2000 parduotuvių, vyksta mažmeninė ir urminė prekyba.

Projekte teritorija atsinaujina etapiškai ir tampa patrauklesne šiuolaikiškam miestiečiui. Atsinaujinimo tikslas pritraukti į teritoriją žmones praleisti laisvalaikio taip pat kurti multifunkcionalumą, efektyviau išnaudoti didelius prekybinius plotus, išsaugant esamas struktūras ir vietos unikalumą.